fbpx
Selecteer een pagina

Wat kan het verwarrend zijn welke producten nou wel of niet gezond zijn voor je.

Olie
Toen ik net op mezelf woonde, gebruikte ik olie om mijn eten in te bakken en braden. Ik dacht dat dat het beste was. Wat voor olie ik gebruikte, weet ik niet meer. Ik vermoed dat het vooral zonnebloemolie was. Die had ik in elk geval altijd in huis.

Vloeibare bak&braadboter
Een diëtiste die ik mee liet kijken naar mijn eetgewoonten, gaf aan dat ik beter vloeibare bak en braad kon gebruiken, want daar waren vitamines aan toegevoegd. Vooral omdat ik geen boter op brood lust (brrr, ik vind dat zo glibberig), was het belangrijk om die vitamines wel binnen te krijgen. Dus ik stapte over op de vloeibare bak en braad.

Verzadigde en onverzadigde vetten
Op een gegeven moment raakte ik meer geïnteresseerd in gezonde voeding, dus ik ging eens etiketten van verschillende merken vergelijken. Ik lette vooral op de samenstelling van verzadigde en onverzadigde vetten. Hoe meer meervoudige onverzadigde vetten hoe beter in mijn idee.

Dichtslibbende aderen?
Nu zijn we alweer een aantal jaren verder en heb ik me veel meer dan vroeger verdiept in wat je lichaam nodig heeft. In de wetenschap lijkt een verschuiving gaande. In de vorige eeuw was het advies om verzadigde vetten te vermijden. Want verzadigde vetten zouden je bloedvaten dicht laten slibben. Je zag bij wijze van spreken de slagroom al tegen de wand van je bloedvaten zitten.

Borstvoeding vol verzadigd vet
Tegenwoordig blijkt dat toch genuanceerder te liggen. De mooiste uitspraak in dat kader vond ik die van Dr. Ted Naiman hierover dat er ook heel veel verzadigd vet in borstvoeding zit. Hoe kan dat dan slecht zijn voor ons lichaam?

Zo onbewerkt mogelijk
Het belangrijkste argument in mijn keuzes tegenwoordig is de mate van bewerktheid. Hoe onbewerkter een product is, hoe meer ik het vertrouw. Want dát is de voeding waar ons lichaam op gebouwd is. De voeding waar onze voorouders zich mee gevoed hebben. Dus groenten, fruit, (biologisch) vlees. En zo min mogelijk producten in pakjes en zakjes met heel veel verschillende ingrediënten.

Dat maakt dat wij de vloeibare bak en braad de deur uitgedaan hebben. Om te bakken gebruik ik tegenwoordig kokosolie, roomboter of olijfolie. En over de salade giet ik extra virgine olijfolie.

Welk van deze producten zie jij als gezonder?
(Omdat wij al geen vloeibare bak en braad meer hadden op het moment van schrijven, heb ik een foto van de ingrediënten in halvarine gebruikt. Een maandje later hebben we deze ook niet meer in huis.)

%d bloggers liken dit: