fbpx
Selecteer een pagina

Ik weet het. Niet zo’n smakelijk onderwerp. Maar toch, het zegt wel wat belangrijks over je gezondheid.

Kleur
Wat niet in de Bristol Stool Chart staat, maar wel ook heel belangrijk is: de kleur. Alles tussen lichtbruin en donkerbruin is normaal. Als je ontlasting rood is, wijst dat op (vers) bloedverlies aan het einde van je dikke darm. Als je last hebt van aambeien, is dat vervelend, maar niet gevaarlijk. Een rode kleur kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door het eten van bietjes.

GOntlasting die grijs of zwart is, is wel een reden om naar de huisarts te gaan. Grijze ontlasting (als een soort stopverf) kan wijzen op problemen met je galwegen of met de verwerking van bilirubine in de darmen. Bilirubine is een afbraakproduct van het stofje dat rode bloedcellen hun kleur geeft.

Zwarte ontlasting kan mogelijk veroorzaakt worden door bloedingen dieper in het lichaam.

Ook gele of groene ontlasting kunnen een reden zijn voor een bezoek aan de huisarts. Als je tenminste geen logische verklaring hebt vanuit wat je gegeten hebt.

Voeding
Wat je eet, heeft effect op wat je in de toiletpot deponeert. Op de kleur én de textuur. Als je gezonde voeding eet, met veel vezels en je bent gezond, dan zal je ontlasting er in principe als nummer 3 of 4 uitzien.

Maar als je bijvoorbeeld veel suikers in je voeding hebt, dan heb je een grotere kans op type 5 of 6. Dat is vooral het geval bij overmatig gebruik van fructose, dat veel in snoep en vruchtensappen zit. Over het algemeen levert dit ook nare buikkrampen op.

Kijk jij wel eens achterom?
En merk je verschil tussen wat er te zien is als je goed gegeten hebt of juist niet?