fbpx
Selecteer een pagina

Tegenwoordig doe ik ‘s morgens een HIIT op mijn crosstrainer.

High Intensity Interval Training
Een wat? High Intensity Interval Training. De nieuwe rage op trainingsgebied. Je geeft korte tijd zo veel als je hebt en daarna beweeg je rustig door tot je je ademhaling weer onder controle hebt. Dat doe je 6 keer.

Voordelen
Het schijnt heel wat voordelen te hebben ten opzichte van gewone cardio-training. Zoals een verbeterde vetverbranding, ook nog na je training. Klinkt in elk geval leuk. En het duurt minder lang dan een normale cardio-training.

Klotsende oksels
Ik ben hier ruim een week geleden mee begonnen. Wat ik doe is 30 seconden lang zo hard mogelijk gaan op mijn crosstrainer. Ik geef toe dat op mijn hardst voor anderen misschien ‘peanuts’ is, maar bij mij levert dit zweterige haarpieken in mijn gezicht, klotsende oksels en druppels langs mijn rug op. Hard genoeg voor mij. En reden om een zweetbandje om mijn hoofd te doen. Lekker ‘eighties’ stijl!

Die 30 seconden klinken niet zo lang, maar echt, vanaf 20 check ik steeds de teller op mijn crosstrainer en tel ik al af.

Uitpuffen
Daarna puf ik uit terwijl ik in een rustig tempo verder ‘crosstrain’. In elk geval 90 seconden. Soms iets meer. En dat 6 x.

Effect
Het leuke is dat ik nu na ruim een week al echt veel verschil merk met toen ik net begon. De eerste keer moest ik na 3 rondes (met veel langere tussenpauzes) echt even van de crosstrainer afstappen om te voorkomen dat ik onderuit ging. Nu kan ik alle 6 achter elkaar doen met zo’n 90-120 seconden ertussen.

Nadeeltje
Klein nadeel: tv kijken is veel lastiger! De tv staat aan omdat ik het anders zo saai vind, dat rennen op de crosstrainer of fietsen op de hometrainer. Leer ik ondertussen wat bij van een Netflix documentaire of YouTube-lezing. Maar tijdens de intensievere onderdelen van mijn training mis ik toch wel wat er op tv gezegd wordt. Maar ach, dat is te overzien.