fbpx
Selecteer een pagina

Lees jij wel eens etiketten? Hier een voorbeeld van guacamole.

Guacamole is top voor je gezondheid.
Als je de goede kiest.

Je kunt guacamole gemakkelijk zelf maken: prak een avocado met wat citroensap, zout, een teentje (uitgeperste) knoflook en een ontvelde tomaat (zonder pitjes).

Maar je kunt hem ook kant en klaar kopen.
Zie bij mijn foto’s de ingrediënten van 2 varianten. Zie je zelf het verschil?

Het is goed om te weten dat ingrediënten op volgorde staan: van het eerste zit er het meeste in.

Op het ene etiket zie je ingrediënten die je waarschijnlijk herkent. Je vraagt je hooguit af wat ascorbinezuur en xantaangom zijn.

Ascorbinezuur is vitamine C en is toegevoegd om reactie met zuurstof tegen te gaan. Als dat gebeurt, wordt avocado bruin en dat ziet er niet lekker uit.
Xantaangom is een verdikkingsmiddel. Het is niet per se goed voor je maar ook niet echt slecht.

Deze guacamole bevat slechts 4 gram koolhydraten per 100 g, die in de avocado, tomaat en ui zullen zitten.

De andere lijst toont veel meer ingrediënten die niet goed voor je zijn. Dat begint al met zonnebloemolie, een sterk bewerkte plantaardige olie die je zou moeten vermijden. Zoek verder maar naar alles waarvan je niet direct weet wat het nou echt is. Die ingrediënten zijn vooral bedoeld om te zorgen dat het product lang blijft zoals het was. Het was alleen vanaf de start al niet goed.

Daarom zitten er al die smaak- en kleurstoffen in. Om het smakelijker te laten lijken. Want dat is het dus niet van zichzelf.

Het grappige (of trieste) is dat er slechts 1,5% avocado in zit. Plus een smaakstof die toch een avocado-effect moet geven.

Als je op deze manier kritisch leert kijken naar producten in je supermarkt, zul je vanzelf leren welke producten je beter kunt laten staan!

P.S. De goede kant en klare guacamole hier is trouwens van AH, uit het versvak met borrelhapjes.

%d bloggers liken dit: