fbpx
Selecteer een pagina

Emotie-eten. Vroeger dacht ik dat je dat deed om te kunnen omgaan met traumatische ervaringen in je verleden. Ik wist alleen niet wat mijn trauma was.

Zoeken naar trauma
Ik heb vrij veel tijd besteed aan het zoeken daarnaar. Natuurlijk kon ik genoeg verdrietige en boze herinneringen vinden. Maar (gelukkig) geen verdrongen trauma.

Akelige ervaringen kunnen zeker een reden zijn om je gevoelens weg te stoppen, maar er hoeft niets groots te spelen.

Emoties vermijden
Emotie-eten draait er puur om dat je je emoties niet wil voelen en dat je gaat eten als afleiding.

In plaats van eten, kun je ook alcohol drinken (alcoholist), drugs gebruiken (junk), je op je werk storten (workaholic), op seks, gamen, gokken, winkelen (seks-, game-, gokverslaafde, shopaholic) etc.

Kleine emoties
Het hoeven geen grote emoties te zijn die je wil ontvluchten. Het kan gaan om stress over iets wat anderen van je verwachten, om schaamte over iets wat je niet goed gedaan hebt, schuldgevoel, verdriet.

Die gevoelens komen je niet uit op dat moment. Geen tijd, geen zin om ermee te dealen.

Openstellen
Het belangrijkste om dit te doorbreken, is je weer open te stellen voor je gevoelens. Neem eens een paar keer per dag een minuut de tijd om stil te staan bij hoe je je voelt in plaats van eraan voorbij te rennen.

Dat soort kleine stapjes kunnen al veel betekenen in het leren omgaan met je gevoel.

Heb jij een beeld ervan welke gevoelens jij vaak probeert weg te drukken?

%d bloggers liken dit: